II. 26. Inkluzija i pristupačnost - koncepti i primjena u knjižnici (tečaj)
Namjena:
Tečaj je namijenjen ravnateljima/voditeljima knjižnica, voditeljima odjela i službi te svim ostalim stručnim djelatnicima knjižnica.
Nije potrebno određeno predznanje ili pohađanje nekog od ponuđenih radionica Centra.
Ishodi učenja:
- Polaznici će pohađanjem ovog tečaja proširiti razumijevanje djelokruga društvenih uloga i zadaća suvremenih knjižnica u kojima koncepti inkluzije i pristupačnosti imaju veliki značaj te usvojiti alate za njihovu primjenu u praksi.
- Polaznici će demonstrirati primjenu alata za primjenu koncepata inkluzije i pristupačnosti u knjižnici na sustavan i održiv način.
- Polaznici će po odslušanom tečaju biti u mogućnosti vrednovati dosadašnje napore u primjeni koncepata inkluzije i pristupačnosti u svojim knjižnicama te planirati njihovo poboljšanje i/ili nadogradnju u svim segmentima knjižničnog poslovanja: strateškom planiranju i upravljanju, nabavi knjižnične građe i izgradnji zbirki, događanjima, knjižnično-pedagoškom radu, komunikaciji s korisnicima i zajednicom, nabavi informacijsko-komuniulacijske opreme i fizičkom prostoru.
Sadržaj:
Cilj tečaja je ukazati na značaj inkluzije i pristupačnosti kao koncepata i prakse koji proširuju razumijevanje suvremenih društvenih uloga i zadaća narodnih knjižnica. Oba koncepta ulaze u domenu društvene pravednosti te naglašavaju poštivanje različitosti i ravnopravnosti s obzirom na rasu, etničku pripadnost, dob spol, jezik, seksualnu i rodnu orijentaciju te nacionalno i kulturno podrijetlo.
U prvom dijelu tečaja sudionici će steći uvid u pojmove i koncepte inkluzije i pristupačnosti. Radi se o srodnim konceptima, pa će se ukazati na njihove podudarnosti i razlike. Dok inkluzija kao širi pojam fokus ima na prihvaćanju i uključivanju različitih skupina korisnika u knjižnicu, pristupačnost se odnosi na ono čemu se u knjižnici može pristupiti s naglaskom na osobe s invaliditetom, manjine i marginalizirane skupine kao i na rodnu osviještenost. Sudionike će se upoznati s najvažnijim međunarodnim i nacionalnim strateško-političkim dokumentima koji se odnose na inkluziju i pristupačnost. Posebna pozornost posvetit će se Europskom zakonu o pristupačnosti (European Accessibility Act – EAA) i njegovoj primjeni na knjižnice. Naime, EAA će se u potpunosti početi primjenjivati od 28. lipnja 2025. pa iz njega neće biti izuzete niti knjižnice. Fokus pristupačnosti u knjižnicama odnosi se na prepoznavanje i odgovaranje na uvjete nedostupnosti, na pružanje jednakih mogućnosti, bez obzira na sposobnosti ili okolnosti osobe/a te na jednak pristup svakom korisniku što uključuje ne samo fizički pristup već i pristup istim alatima i uslugama kao i osobama bez invaliditeta. Ukazat će se na značaj knjižničnog menadžmenta u implementaciji inkluzije i pristupačnosti u praksi na sustavan i održiv način.
Drugi dio tečaja odvijat će se u formi radionice. Sudionike će se upoznati s alatima za cjelovitu i sustavnu primjenu pristupačnosti u svakodnevnom poslovanju, tj. samoprovjeru pristupačnost u raznim segmentima knjižničnog poslovanja: strateškom usmjerenju i upravljanju knjižnicom, nabavi građe i formiranju zbirki, korisničkim službama, događanjima, knjižnično-pedagoškom radu, komunikaciji s korisnicima, nabavi informacijske i komunikacijske tehnologije te fizičkom prostoru. Podloga će biti Smjernice za pristupačnost narodnih knjižnica, prijevod izvorno finskog priručnika na hrvatski. Na temelju tih smjernica sudionicima će biti ponuđene tablice (check lista) za usporedbu primjene pristupačnosti u pojedinim dijelovima knjižničnog poslovanja koje će zorno ukazati u kojim segmentima se rad pojedinih knjižnica (ne)podudara s pokazateljima pristupačnosti. Dobivanjem uvida u stanje inkluzije i pristupačnosti u vlastitim knjižnicama sudionici će osvijestiti u kojim segmentima mogu dalje planirati njihovu nadogradnju i poboljšanje na sustavan i održiv način.
Odabrana literatura:
- Bolt, N. (2024). It Starts at the Top: The Role of Leadership and Management in an Accessible and Inclusive Library. U: Knjižnične usluge za osobe s teškoćama čitanja u vrijeme pandemije bolesti COVID-19: zbornik radova / urednica Dijana Sabolović-Krajina. Koprivnica : Knjižnica i čitaonica “Fran Galović” Koprivnica. Str. 13-28. [citirano 2024-10-23]. Dostupno na: https://www.knjiznica-koprivnica.hr/wp-content/uploads/2024/05/E-zbornik-Knjiznicne-usluge-za-osobe-s-teskocama-citanja-u-vrijeme-pandemije-bolesti-COVID-19.pdf.
- Directive (EU) 2019/882 of the European Parliament and of the Council of 17 April 2019 on the accessibility requirements for products and services.[citirano 2024-11-18]. Dostupno na:https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L0882.
- IFLA Guidelines for Making Libraries Accessible for People with Disabilities (2024). / edited by Julie Ann Winkelstein and Nancy Bolt. [citirano 2024-04-30]. Dostupno na:https://repository.ifla.org/handle/20.500.14598/3719.
- Inkluzivne i pristupačne knjižnice: zbornik radova (2024). / urednice Anita Malkoč Bišćan i Vlasta Šolc. Zagreb : Hrvatsko knjižničarsko društvo. [citirano 2025-04-30].Dostupno na: https://izdanja.hkdrustvo.hr/drustvena/di/catalog/book/58.
- Nomura, M. (2023). Revised Guidelines for Accessible Libraries and Services for Everyone: A Brief Overview of Tips for Ensuring Access to Information for Persons with Disabilities. [citirano 2024-03-06]. Dostupno na: https://repository.ifla.org/handle/123456789/2696.
- Practicing Social Justice in Libraries: Routledge Guides to Practice in Libraries, Archives and Information Science (2022). / edited by Alyssa Brissett and Diana Morontaand. London ; New York : Routledge.
- Smjernice za pristupačnost narodnih knjižnica: prilagođeno i dopunjeno hrv. izd. (2022). / urednice Karolina Zlatar Radigović i Dijana Sabolović-Krajina. Zagreb ; Koprivnica : Hrvatska knjižnica za slijepe ; Knjižnica i čitaonica „Fran Galović“. Dostupno i na: https://www.hkzasl.hr/images/2023/Smjernice_za_pristupanost_narodnih_knjinica.pdf. [citirano 2024-11-18].
- Socijalno inkluzivne knjižnične usluge : zbornik radova (2018). / uredila Dijana Sabolović-Krajina. Koprivnica : Knjižnica i čitaonica ˝Fran Galović˝.
Kompetencijska matrica: B.1., B.2., C.1., C.2., F.1., F.2., F.3., F.4., F.5., G.1., G.2., G.3., G.4., G.5., G.6.
Metode poučavanja: predavanje i radionica
Mjerenje postignuća: Polaznici će ocijeniti razinu primjene pristupačnosti u pojedinim dijelovima knjižničnog poslovanja u svojoj knjižnici.

Informacije o tečaju
Predavači:
dr. sc. Dijana Sabolović-Krajina, knjižničarska savjetnica u mirovini
Karolina Zlatar Radigović, knjižničarka
Datum održavanja:
U pripremi
Vrijeme održavanja:
U pripremi
Mjesto održavanja:
U pripremi
Vrijednost:
0.5 CEU
Cijena:
Besplatno