II.24. Građanska znanost u knjižnicama
Sadržaj:
Prvi dio webinara odnosit će se na građansku znanosti općenito. Polaznici će biti upoznati s terminom „građanska znanost“ te njegovim povijesnim razvojem. Objasnit će se uloga građanske znanosti kao jednog od osam temeljnih stupova otvorene znanosti, opisati razine građanske znanosti te predstaviti najpoznatiji svjetski i hrvatski primjeri prakse.
Drugi dio webinara detaljno će prikazati važnost provođenja aktivnosti građanske znanosti u svim vrstama knjižnica s naglaskom na povezivanje lokalne zajednice, u prvom redu korisnike knjižnica, sa znanstvenom zajednicom. Istaknut će se koje su organizacijske vještine važne za provođenje takvih aktivnosti, a naglasit će se važnost suradnje unutar institucije kao i s vanjskim partnerima te mogućnosti povezivanja s lokalnim, nacionalnim pa i međunarodnim udrugama. Upozorit će se na moguće organizacijske prepreke i ponuditi rješenja za njihovo prevladavanje. Predstavit će se načini analiziranja potreba korisnika i kreiranja aktivnosti građanske znanosti prema njihovim potrebama. Objasnit će se uloga građanske znanosti u znanstvenoj zajednici te istaknuti mogući znanstveni doprinosi. Prikazat će se primjeri svjetske praske za svaku vrstu knjižnice, a predstavit će se i aktivnosti građanske znanosti u hrvatskim knjižnicama. Polaznicima webinara bit će predstavljene i platforme koje okupljaju primjere aktivnosti građanskih znanosti (SciStarter, eu-citizen science i sl.) koje im mogu poslužiti kao inspiracija za potencijalne buduće aktivnosti.
Namjena:
Webinar je namijenjen knjižničarima svih vrsta knjižnica.
Ishodi učenja:
Polaznici će nakon odslušanog webinara znati definirati i protumačiti pojam građanske znanosti, razlikovati građansku znanost od pojma otvorene znanosti, razviti i provesti vlastite aktivnosti građanske znanosti prilagođene potrebama svojih korisnika, prepoznati važnost građanske znanosti za knjižnično poslovanje te lokalnu i znanstvenu zajednicu u kojoj djeluju.
Odabrana literatura:
- Cohen, C., Cheney, L., Duong, K., Lea, B., & Pettway Unno, Z. (2015). Identifying Opportunities in Citizen Science for Academic Libraries. Issues in Science and Technology Librarianship, 79 (Winter 2015). https://doi.org/10.5062/F4BR8Q66
- ECSA (European Citizen Science Association). 2015. Ten Principles of Citizen Science. Berlin. http://doi.org/10.17605/OSF.IO/XPR2N
- Haklay, et. al. What is citizen science? The challenges of definition in K. Vohland et al. (eds.) The science of citizen science, Springer Nature, 2021, 13-33.
- Ignat, T.,et al. Merry work: libraries and citizen science. Insights, 2018, vol. 31, p.1-10.
- Vohland, K. et.al. Citizen science in Europe. in K. Vohland et al. (eds.) The science of citizen science, Springer Nature, 2021, 35 – 53.
- Wiederkehr, S.Open Data for the Crowd: An Account of Citizen Science at ETH Library.2019, Liber Quarterly: The Journal of European Research Libraries, 29(1). pg. 1-10.
Kompetencijska matrica:
C.1., G.3., G.4., G.5., G.6.
Metode poučavanja:
Predavanje
Mjerenje postignuća:
Polaznici će na temelju svjetskih i hrvatskih primjera aktivnosti izdvajati načine primjene građanske znanosti u vlastitoj praksi.

Informacije o tečaju
Predavač:
Dolores Mumelaš, viša knjižničarka
Datum održavanja:
U pripremi
Vrijeme održavanja:
U pripremi
Mjesto održavanja:
Online
Vrijednost:
0.15 CEU
Cijena:
Besplatno